Leta i den här bloggen

torsdag 20 oktober 2016

Gamla favoriter 3: Mepps Aglia

Nr 3 med sked i koppar till mässingskroppen med röda ränder är nr 1 när det är abborre som står på menyn
När Field&Stream för tio år sedan listade tidernas 53 mest populära fiskedrag kom franska Mepps Aglia på fjärde plats. Det är en rimlig placering även om jag gissar att inget annat bete sålts i lika många exemplar som den här effektiva skedspinnaren. Tillverkaren hävdar att den är det drag som fångat flest skrytfiskar (min egen överättning av Trophy Fish). Säkert är den ett av de drag som har flest svenska abborrar på sitt samvete liksom en mängd annan rovfisk. En Mepps Aglia-variant med en liten gummifisk efter själva spinnaren stod, apropå skrytfiskar, länge för det svenska gäddrekordet.


Made in France


Vanligen kallas agliamodellen bara för Mepps trots att det finns andra meppsspinnare (och andra beten). Inte alla vet att Mepps är en förkortning av det franska företagsnamnet Manufacturier D’Engins de Precision Pour Peches Sportive (vilket enligt min dammiga skolfranska uttydes, på ett ungefär, Tillverkare av precisionsredskap för sportfiske). Hur länge draget funnits har jag inte idats ta reda på men det var i alla fall en klassiker när jag själv började fiska och är fortfarande lika effektivt som det var då.


Det är något elegant, franskt om man så vill, över fiske med öppen haspel och en lätt skedspinnare och fransmännen har många fler eleganta beten av det slaget på sin repertoire, men det får bli en annan gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar