Leta i den här bloggen

måndag 31 oktober 2016

Var det bättre förr?

Hittills har bloggen handlat mycket om fiskegrejor. Det kan ju vara nog så intressant men det viktiga är ju själva fisket. Hur är det med det? Och hur var det? Var det bättre förr?

Jo, det var bättre förr. Mycket bättre. Och så har det alltid varit.

Min egen erfarenhet säger mig att de vatten där jag fiskat mest - gotlandskusten och roslagsskärgården - var avsevärt mycket mer givande för ett kvartssekel sedan. Jag vet också att gubbarna i det gotländska fiskeläge där jag under loven hölls som grabb var rörande eniga om att fisket då var en blek skugga av vad det en gång varit. Och de var inte ensamma om sin uppfattning. Så här skrev sportfiskeprofilen Nils Färnström 1961 i sitt förord till Fiskeboken (Tidens förlag):

"När man som förf. till denna inledning upplevt sportfiskets genombrott i Sverige och samtidigt sett hur vattnen snabbt försämrats i samma takt som skaran av sportfiskare ökat, kan man inte undgå att reflektera över om det egentligen är rätt att göra mera propaganda för sportfiske - att öka den skara, som med krok och spö drar ut i markerna."

6 kommentarer:

  1. Hur gör jag om jag vill skicka ett par funderingar till detta forum?

    SvaraRadera
  2. IAR (Instant Anti Reverse)

    En revolutionerande finess i moderna fiskerullar.

    Allt var inte bättre förr, men ganska mycket.

    Lite ”runor” om ”gamla/äkta” Ambassadeur-rullar.

    14 taggar på ”huvuddrevsbussningen” ger en delning på 360/ 14 = 25,7 grader ca 26 grader

    Med utväxlingen 5,3 ger detta 136 grader på spolen.

    Om spolens ytterdiameter med lina är ca 33 -35 mm ger detta ett ”linvarv” på (Pi) 3,14 x 34 mm = 106,76 mm.

    136 grader av ett ”linvarv” är i runda slängar (136/360) 1/2,64 (0,37878787) Multiplicera detta tal med 106 mm (linvarv) så blir det 106/2,64 = ca 40 mm

    Detta är den största linmängd som, baklänges, normalt går ut från rullen med gamla backspärren om rullen är väl underhållen. I fall backspärrshaken missar en ”tagg” kan ca 0,8 dm lina gå ut. Detta gäller vid full spole, vid mindre spoldiameter blir det ännu mindre.

    Sätt denna ca. en halv till en decimeter i relation till det mothugg som vanligtvis praktiseras vid fiske så inser du IAR-finessens ”oerhörda” teknikalitet och ”måsteleksak”.


    En liten reflektion:

    Om nu en ”kilometerkastande” storfiskare, på dessa avsevärda avstånd, råkar få en 15-kilosgädda när lin-rullens diameter på spolen är ganska liten, kommer förhoppningsvis gäddmonstret inte att bry sig om denna oerhört viktiga ”förlorade” decimeter-del.



    En annan reflektion:

    Varför ”trimmar” man en rulle med diverse ”orgasm-framkallande” lager både här och där och lättade versioner av de redan nästan viktlösa komponenterna i rullen.
    För att få längre kast?? (Hur långa?) Flytta istället båten med den ena eller andra motorn.
    Denna min egen uppfinning kallar jag F B –trimning.
    P S Jag har inte mönster-, upphovs- eller patentskyddat denna geniala innovation så jag kräver ingen royalty eller bonus.


    I dessa regeringskrisdagar (och alla andra) kan jag konstatera att inte endast politikerna ger och tror på fagra löften.

    Skrytfiske på er!

    SvaraRadera
  3. Visst kan IAR vara bekvämt men på rullar för tyngre fiske vill jag nog helst även ha en riktig backspärr. Själv tillhör jag generationen som fick lära sig att backspärren normalt var frånslagen och kopplades in vid behov. Det är därför de äldre rullarna har en spärr som ger ifrån sig ett klickljud vid invevning (ifall man skulle ha råat glömma den på).

    SvaraRadera
  4. Du skrev "att backspärren normalt var frånslagen och kopplades in vid behov". Hur kopplade du ur backspärren, den invändiga "backspärrshaken" på dina Ambassadeurer eller liknande? Jag har Ambassadeurer tillverkade från 1955 (mitt tolfte levnadsår) och framåt men har aldrig sett till någon "frånslagningsknapp" el dyl för "backspärren". På ett antal av mina rullar finns på "anti-vevsidan" ett reglage (knapp) men detta kopplar inte ur det som kallas backspärren (haken) utan kopplar endast in eller ur en "knarrfunktion" då spolen roterar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv fiskade jag med (och skrev om) haspelrullar. Sådana har ju också IAR nuförtiden.

      Radera
  5. Eftersom jag är en Ambassadeur-freak var det dessa rullar jag skrev om. Jag har andra rullar, Daiwa t ex men även ABU, där denna finess (backspärrs-urkoppling) sköts med en omställare (knapp).

    SvaraRadera