Leta i den här bloggen

lördag 7 januari 2017

Brasfiske

På vintern, alltså när det är minugrader, snö och ligger is på fiskevattnen, kan man inte fiska som under resten av året. Visst, man kan kämpa sig ut i h*lvetet, hugga eller borra ett hål i isen och sitta där och frysa. Eller så kan man resa söderut. Eller så ägnar man sig åt brasfiske. Nu har jag ingen öppen spis där jag bor, men brasfisket kräver heller inte någon brasa. Man ska inte ta allt bokstavligt.

Visst. Jag äger en isborr. Med förlängningsdel (ett minne från mina norrlandsår) till på köpet. Och om jag går ner i källaren och rotar tillräckligt länge så hittar jag säkert ett eller annat pimpelspö. Men jag håller mig hellre inne och väntar ut eländet. Väntar på bättre tider. De kommer.

Medan jag väntar kan jag ordna med och pyssla om min rikhaltiga fiskeutrustning. Göra rent och smörja upp en eller annan rulle. Komplettera och reparera. Byta krokar på drag. Byta lina på rullar. Läsa gamla fiskeböcker. Läsa nya fiskeböcker. Läsa om fiske på nätet. Planera. Fundera. Drömma. Brasfiske är inte så dumt. Det är i alla fall bättre än att vara ute på isen och frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar