Leta i den här bloggen

tisdag 24 oktober 2017

Gamla favoriter 6: Flamingo Giller

ABU Flamingo Giller 18 g BGL
Under min tidiga sportfiskarkarriär stod vasskyddade drag högt i kurs bland mig och mina kompisar. Inte främst för att de fångade så mycket fisk utan mest för att vi fick ha dem kvar längre, nog så viktigt eftersom ingen av oss hade särskilt stor budget för inköp av fiskegrejor. Bland vassdragen var ABU:s Flamingo Giller det mest ansedda. 


Giller stod för det finurliga sätt på vilket kroken var gillrad (och även Atom fanns i en gillerversion). Som vasskydd fungerade arrangemanget mycket bra men det var nästan lika effektivt när det handlade om att skydda kroken från de snipor som angrep våra drag.


Visst lyckades en eller annan gädda fastna men på det hela taget så fungerar faktiskt det enklare sättet att vasskydda ett drag, dvs med en fast enkelkrok skyddad av ett eller flera metallspröt, bättre. Annars så var Flamingo ett mycket fint skeddrag och på 18-gramsvarianten utan vasskyddad krok tog jag rätt många skapliga gäddor (på den tiden då sådana fanns i den gotlländska kustvik där jag brukade fiska).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar