Leta i den här bloggen

måndag 16 oktober 2017

Tackelboxar nu och förr



Att vi lever i ett överflödssamhälle och i konsumismens tidevarv visste vi redan. Ett tecken är att nästan alla bortskämda hipsters säger sig vara minimalister. Ha! Ett annat är att vi sportfiskare köper och framförallt släpar med oss åt skogen för mycket prylar. Jag syndar själv och har i mina gömmor sjukt många spön och rullar och förmodligen fler drag än jag fångat fiskar. Men när jag ska ut och fiska försöker jag begränsa packningen.

Under helgens fiske såg jag en stackars fiskebroder som, liksom jag, var ute efter havsöring men till skillnad från mig så bar han på en sådan där bag/box som rymmer ett halvdussin betesaskar modell störst. OK, de där historierna har ju en axelrem men det trodde jag var för att man skulle orka baxa dem från pick-upen till bassbåten (för som så mycket annat elände så kommer de förstås, även om de säkert tillverkas i Kina, från det stora landet i väster).


Annat (och bättre) var det förr. Under tidigt sextiotal levde vi här i landet på en god (men fortfarande vettig) materiell nivå. Då såg en "tackelbox" ut som den på bilderna och i den fick en välutrustad sportfiskare rum med hela sin utrustning (utom spö och håv).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar