Leta i den här bloggen

tisdag 7 november 2017

Daiwa Silver 1000D


Daiwas haspelrullar fick en plats i mitt hjärta genom en produktkatalog från sent sextiotal som, oklart hur, då hamnade i min ägo och under några år kom att utgöra en del av mitt fiskebibliotek. Ofta satt jag och dreglade över de fantastiska rullarna, fortsatte att fiska med min Abumatic 220 och till slut satsade jag mina sparpengar på en ABU 333. De där japanska rullarna hade ingen hört talas om i Falun där jag bodde när rullköpet var aktuellt. Minnen...


Detta - dreglandet såväl som rullköpet - var innan Daiwa lanserade sin epokgörande serie rullar med utanpåliggande spole (silverserien). Jag har redan presenterat 2500C (som jag vill minnas var först ut) och idag är det dags för den lilla 1000D, en enligt tillverkaren ultralätt rulle (även om det fanns en ännu mindre som hette 500) med en linkapacitet om 145 meter 0,22 mm nylonlina. Det var lagom för lättare fiske då när en lina i den dimensionen höll kanske 2,5 kilo men jag tänker fylla skönheten på bilden med en modern "fluorocarbon coated" som ska hålla 4,7 kilo och sedan lär den få följa med när det är dags för litet finlir efter kustöring och jakt på åländska abborrar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar