Leta i den här bloggen

fredag 10 november 2017

Först


Ibland är man först. Någon är ju alltid det. Bill Lewis var först med att konstruera en skedlös wobbler (lipless crankbait) med inbyggd rasselkammare. Hans Rat-L-Trap kom till i slutet av sextiotalet. Jag var kanske inte först men bland de första i Sverige att få tag på betet, för om jag minns rätt så köpte jag asken överst i bild på dåvarande Husbergs i Uppsala när jag gick i sjätte eller sjunde klass, dvs alldeles i början av sjuttiotalet.

Betet utan ask har jag köpt senare (det här århundradet) och, vill jag minnas, hos Lungrens i Gamla Stan. Det verkar vara en kopia för det har en extra ryggfena jag inte känner igen från Rat-L-Trap men annars är det identiskt. Det har jag använt men asken till betet från Husbergs var fortfarande igentejpad (och ett litet helsike att få upp) men jag köpte några fler (i olika färger) från Husbergs.

























Vad har man då en sådan här plastskramla till? Tja, jag brukar använda dem på sommaren till att locka fram abborre. Det är ju ett sk sökarbete, dvs ett drag man tar till när man fiskar litet i blindo, dvs inte riktigt vet var fisken är vilket ju ofta är fallet när  abborren jagar i frivattnet. Eller gösen. Ett sjujäkla liv måste betet hur som helst föra med sina fyrtio (40!) små stålkulor så fisken lär  ju höra det på långt håll. Och till skillnad från skedspinnare så tvinnar Rat-L-Trapen inte linan.

Nu har ju sådana här beten blivit poppis här i landet och bla Rapala har en variant. Men Rat-L-Trap är originalet. Bill Lewis var först.

edit. Ett sk fun fact jag nyligen inhämtade är att betet tydligen är namngivet efter Bill Evans gamla risiga och skramliga bil som gick under namnet Rat-L-Trap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar