Leta i den här bloggen

lördag 18 november 2017

Superlinor 4

Jag kan inte släppa det här med hur otroligt starka dagens linor är, såväl monofila nylonlinor som sk flätlinor Och hur starka linor vi numera tycks behöva jämfört med vad man klarade sig med förr.

I mitt lilla fiskebibliotek har jag den trevliga boken "Haspelspinn" som utkom på Wahlström & Widstrands förlag 1958. Den består av fyra artiklar författade av Olle Birkesten, Curt Lindhé, Gösta Gleerup och Einar Hällås. I Birkestens bidrag, med titeln "Haspelspinn - de stora möjligheternas fiske" redogörs ingående för redskapen sådana de var 1958.


I tabellform återfinns en indelning av lättspinn, medeltungt spinn respektive tungspinn med betesvikter under 10 gram, 10-25 gram och över 25 gram. De lingrovlekar som anges för de olika fiskesätten är 0,20-0,25 mm, 0,30-0,35 mm respektive 0,35-0,45 mm (men i det avsnitt som särskilt behandlar linor anmärks att "så grov lina som 0,45 kommer sällan eller aldrig till användning vid haspelfiske". De rekommendationerna är desamma som idag och motsvarar vad man får för lina med på köpet, eventuellt redan påspolad på rullen, när man köper ett färdigt set.

Om linorna skriver Birkesten vidare att de har ungefär följande relativa dragkraft (med vilket jag antar att han avsåg brottstyrka): "0.20 mm = 1,9 kg, 0,25 = 2,6, 0,30 = 3,6, 0,35 = 4,6, 0,40 = 6,0 och 0,45 = 7,5 kg". Den lina jag vanligen använder är Sufix XL Strong. Det är ingen extremt stark lina men håller bra, är lagom elastisk, kastar bra och är knutsäker. Funkar kort sagt till det mesta och jag har de dimensioner jag oftast använder på bulkspolar. För olika dimensioner av XL Strong anges följande brottstyrkor: 0,20 mm- 3,3 kg, 0,25-5,4, 0,30 - 7,7, 0,35 -10, 3 och 0,40 mm - 13,0 kg. Dagens 0,30 mm nylonlina är alltså lika stark som en 0,45 mm lina var i slutet av femtiotalet (och redan då var 0,45 en lina som var så grov att den sällan eller aldrig användes till haspelfiske). Sedan så finns det nylonlinor som är åtskilligt starkare än Sufix XL Strong och dessutom absurt starka flätlinor.

Vi har idag tillgång till lättare och spänstigare spöklingor och det finns till skillnad från vad fallet ofta var förr inga rullar med riktigt usla slirbromsar. Därför kunde man tänka sig att fisket idag skulle bedrivas med lättare redskap än vad fallet var då, men utvecklingen har snarare gått åt det andra hållet. Det begriper jag inte. Jag har idag tillgång till linor i dimension 0,25 mm och klenare som är starkare än den Damyl 0,35 mm jag använde till mitt gäddfiske på sjuttiotalet (och då fiskade jag lika ofta med 0,30 mm på spolen) så jag har gått ned något i dimension vilket ger längre kast och samtidigt fiskar jag med starkare lina än vad jag gjorde då. Det är vad jag kallar för en win/winsituation.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar