Leta i den här bloggen

lördag 23 december 2017

Julpyssel - oss är en stinklapp född

Förr, när mycket var bättre, började inte julhysterin strax efter industrisemestern utan man hade sin adventsstake, adventskalender, skyltsöndag men resten av julen väntade man på. väntade till dan före dan. Då var det uppesittarkväll och jultomten i grammofonarkivet. Granen bars in och kläddes och i köket ordnade mor i huset med julskinkan. De som inte hade något vettigt att göra provsmakade mumman och ägnade sig åt julpyssel
Eftersom jag är Old School så håller jag på traditionerna. Dvs någon j*vla gran har jag inte och någon mor i huset finns inte heller (och flickvännen/särbon jobbar hela helgen) men mumma har jag blandat och den måste naturligtvis provsmakas. Och eftersom jag inte har något vettigt att göra så får det väl bli litet julpyssel.
Förra helgen var vi (jag och särbon) på en thairestaurang där de även hade en butik. Jag köpte en flaska Fish Sauce (för 19 kr). Inte för att jag tänker starta någon egen thairestaurang utan för att såsen, enligt vad som står på flaskan, till 65% består av ansjovisextrakt. Resten är mest salt och litet socker. Det, tänkte jag, borde fungera som lockmedel för fisk.
Så erinrade jag mig den klassiska stimlappen, ett legendariskt abborrbete. Oftast bestod den av en strimma bukskinn från en abborre fäst på en metkrok och antingen släpad efter båten eller kastad som spinnbeten med några blyhagel en bit upp på linan. I avsaknad av abborre kunde vilken annan som helst skinnbit duga. Så tänkte jag sämskskinn. Så tänkte jag Gulp!, dvs de dyra konstbeten som ligger i någon slags stinkande vätska som påstås vara lockande för fisk.
 Från dessa tankar var steget inte långt till handling och efter inköpet av flaskan (vars innehåll luktar lika illa som Gulp!-vätskan och alltså borde vara lika lockande för fisken) inhandlades ett sämskskinn från Biltema. 

Resten av det som krävdes för tillverkningen, dvs mitt julpyssel, syns på bilderna. Nu är det ju inte riktigt säsong för abborre men kanske skulle man kunna släpa en stinklapp (det har jag döpt denna vidareutveckling av stimlappen till) efter en bombarda och locka en blank havsöring? I morgon, kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar