Leta i den här bloggen

onsdag 27 december 2017

Kali Kunnan Micro 180 - en liten tuffing

Så har jag plötsligt snöat in på telespön... Idén med en synnerligen transportabel utrustning tilltalar mig. Riktigt varför vet jag inte men nu har jag i alla fall hittat ett spö som skulle få rum i handväskan (om jag hade en sådan) och som utan problem går ned i vilken annan väska eller ryggsäck som helst. Jag skulle kunna ha det i portföljen. Eller i en rymlig byx- eller jackficka. Ändå är det inget UL-spö utan ett relativt kraftfullt spö som borde lämpa sig väl för tex gäddspinn. Faktum är att det har ryggrad nog att svepa ut ett bottenmetetackel med en strömming eller mört. Eller så skulle man kunna fiska från någon pir eller klippa med pater noster-tackel eller jigg. Eller en 40-grams Sölvsilda. Eller... Men jag låter bilderna (med bildtexter) tala för sig själva.

Spöt kommer i en liten tygpåse. Vad man nu ska ha den till.

Ett skydd för spöringarna följer med.

Transportlängden är  29 cm (enligt tillverkaren 32 cm men jag litar nog mer på min tumstock). Utdraget är det en sexfotare klassat för beten 20-60 gram.

En detalj som gladde mig är att toppsektionen är av massiv glasfiber. Resten av klingan är av kolfiber.

Jag köpte mitt spö från waveinn.com. 

Med haspel hade man önskat sig ett något större avstånd mellan spolkant och den första spöringen men det funkar OK.

Med en lågprofils mutirulle ser spöt ganska kaxigt ut och ur transportabilitetssynpunkt är det närmast idealiskt. Oavsett om man väljer haspel eller multi så är det ett enhandsspö.
Så kan jag ju bara inte undanhålla er den information som lämnas om spöt på Kali Kunnans hemsida (översatt från spanska till svenska av google...):

Micro står ut för sin vikning av endast 32 cm vilket gör det idealiskt att bära det överallt i bagageutrymmet i bilen, i resväskan för utflykter, utflykter ...
· HQ-kol · Trådad metalltermisk med stötdämpare · Metallskålhållare · Svarta ramringar, Hård typ keramik · Tygöverdrag
modellLång m.åtgärdsträckorfaldigtø BaseVikt gr.kod
1801,8020-60g1032cm17mm11565396

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar