Leta i den här bloggen

måndag 25 december 2017

Väder och prognoser

Vädret har stor betydelse för fisket. Vissa väderlekar är bättre än andra och en del är omöjliga eller åtminstone livsfarliga att fiska i. På motsvarade sätt har väderprognoser betydelse för fisket. Om man läser eller lyssnar på dem. En del prognoser gör att fisketurer inte blir av. Ibland får en felaktig prognos en att ge sig ut i väder man helst hade undvikit.

I dag verkar prognosen på yr.no stämma. Enligt den ska det här i Roslagen komma in varmluft vid lunchtid med dimma och regn och nu är det jämngrått när jag tittar ut genom fönstret. Tur att jag vaknade tidigt när det var några friska minusgrader och klar luft under de gråa molnen. Hällde i mig ett stort glas apelsinjuice till frukost, krängde neoprenvadarna över min svällande kropp, satte mig i bilen (där grejorna, minus kameran, låg kvar från gårdagen) och körde upp till Väddö.

Det blev en dryg timmes kastande, utvadad till grenen (djupare bör man undvika i iskallt vatten om man inte vill bli duktigt nedkyld, neopren eller inte), innan jag lyckades sätta fast ett drag ohjälpligt och verkmästaren i magen signalerade "brunch!".Inte ett liv men en härlig juldagsförmiddag.

edit (kl 14:05): De är duktiga, norrmännen. Nu hör jag regnet mot rutan...

edit2 (kl 16:22): Morgondagens prognos ser helt OK ut men då måste jag äta frukost (och lägga matsäck). Och ta med kameran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar