Leta i den här bloggen

söndag 7 januari 2018

En europeisk kustfiskelicens

Lagligt kustfiske i Cascais, Portugal
Många europeiska länder har kuster. I vissa är det mer eller mindre fritt fram att som turist med ett spö i näven ställa sig på stranden (eller på en klippa) och pröva sin lycka. I andra krävs någon form av licens eller fiskekort. Dessa brukar inte kosta mycket men det byråkratiska krångel som ofta är förknippat med att lösa en sådan licens kan vara avskräckande. Jag minns hur jag åkte pendeltåg från Cascais till Lissabon, satt i kö en dryg timme på deras fiske- och jordbruksdepartement (jo, man var tvungen att inställa sig där personligen medförande ett giltigt pass, det hade jag fått bekräfta av ambassaden i Stockholm när jag i god tid före avresan hört mig för om det möjligen fanns något mer tidsenlig sätt att lösa saken men i det avseendet är portugiserna väldigt Old School...) för att sedan sysselsätta ett halvdussin trevliga tjänstemän i en halvtimme innan jag, för fem euro, kunde lösa min kustfiskelicens med en månads giltighet.

Tänk om vi inom EU kunde få till en kustfiskelicens som gällde alla kuster? Som gick att lösa via nätet och kostade någon hundring eller så (per år). I så fall skulle det inom mig börja gro en liten tro på det europeiska projektet. Men jag är inte optimistisk. De verkar vara mer inställda på att jävlas med oss sportfiskare genom att göra hamnar otillgängliga för fiske, förbjuda fiskespön som handbagage på flyg och annat sattyg de ägnar överbetald (av oss!) arbetstid att tänka ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar