Leta i den här bloggen

torsdag 18 januari 2018

Fylla? Hur mycket?


Nej, det handlar inte om överdriven alkoholkonsumtion utan om haspelrullar och hur mycket lina man ska ha på spolen. Härom dagen skrev jag en post om den förträfflliga D.A.M. Quick 3000 och inför fotosessionen spolade jag på ny lina. Den spole med 50 lbs Power Strike jag hade höll 100 yards, dvs ca 90 meter, och eftersom rullen spole rymmer mer än så grundade jag med 0,35 mm nylon.

Förvirringen när det gäller diametrar mm för flätlinor (och andra sk superlinor) är, som bekant, monumental så istället för att försöka räkna använda jag mitt (synnerligen goda) ögonmått. Resultatet blev som på bilden ovan. Så, dvs mer eller mindre jäms med spolkanten, brukar jag spola på monofil nylonlina, Fireline och Nanofil. Men med flätlinor brukar det ge upphov till vad som felaktigt kallas vindknutar att lägga på så mycket lina.Med flätlina behöver man "underfylla" någon eller några millimeter. Hur mycket beror på hur spolens kant är utformad och linans egenskaper.

Hur som helst, efter det att jag postat inlägget så rev jag av linan, minskade på backingen och spolade på flätlinan igen. Resultatet syns nedan. Det tror jag blir lagom. Den här rullen med den här linan kommer att användas till främst gäddfiske med relativt tunga beten, dvs ett fiske då  det inte är intressant att krama ut de sista metrarna i kastlängd utan snarare säkerhet eftersträvas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar