Leta i den här bloggen

torsdag 4 januari 2018

Något nytt


















Intet nytt under solen heter det. Det är naturligtvis en överdrift, men det är hur som helst förvånansvärt få nymodigheter som verkligen är nyheter. Men det här betet - jigwobbler - är åtminstone för mig något nytt. Det är, som namnet antyder, en slags hybrid mellan en jigg och en ledad wobbler. Från jiggen kommer huvudet, som är av någon slags tung metall, och från wobblern kommer kroppen som är av plast och försedd med en liten sked eller läpp som får den att vicka frenetiskt vid hemtagning.

I original är jigwobblern försedd med en trekrok men jag har, i vanlig ordning, bytt ut den mot en enkelkrok.

















Jag såg (och köpte) mina första jigwobblers för några år sedan. Det var i Finland och jag har fått för mig att betet är en finsk uppfinning. Det finns i storlekar från små varianter avsedda för lättspinn till stöddigare sådana tänkta för saltvattens- eller gäddfiske. Nu finns också en variant med mjukiskropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar