Leta i den här bloggen

fredag 12 januari 2018

QUL?

Jag har stor respekt för Jan Olsson jag sympatiserar med hans ansträngningar att upprätthålla någon slags reda vd gäller vad som är och vad som inte är UL. Jag minns hur jag satte morgonteet i halsen när jag såg en (väl ansedd) fiskebutik annonsera ut en UL-utrustning i vilken ingick en flätlina i dimensionen 0,18 mm. Någonstans måste man sätta en gräns.Någon måste rida spärr. Samtidigt blir det hela, hur man än gör, en smula godtyckligt och ohistoriskt. Åtminstone såvida man inte ska klamra sig fast vid det franska ultra legére med 3 gram som över gräns för betesvikten. För varför ska man köpa just den amerikanska femtiotalsdefinitionen?

Därför lanserar jag nu begreppet QUL(Quasi Ultra Light, dvs nästan ultralätt). På svenska blir det ännu roligare för då skulle det stavas KUL (kvasi ultralätt) och det är ju, när allt kommer omkring, precis vad det handlar om. Att ha kul när man fiskar.

QUL tillåter att linan är någon hundradels millimeter för grov, att rullen väger några gram över idealvikten eller att man använder ett några tum för långt spö. Det kommer mer an på inställningen, dvs att man utmanar fisken med en så lätt utrustning som är möjligt (och lämpligt).

Så jag får göra avbön eller åtminstone ta ett steg tillbaka. Jag hävdar därför inte att den de facto-definition av vad som är UL jag nämnde i mitt förra inlägg är en definition av vad som är UL. Den är en definition av vad som är QUL (och fortfarande litet lagom ungefärlig).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar