Leta i den här bloggen

torsdag 22 februari 2018

Basic, billig och bakbromsad = bra

Sådant här gammalt mög duger fint att fiska med. Nästan gratis är det också.

En haspelrulle ska nuförtiden vara en tämligen komplicerad historia. Ungefär som en modern bil. Fungerar bra så länge den gör det men mer eller mindre omöjlig att laga eller serva själv. Bilen är såpass dyr att man lämnar in den på verkstad när den strular. Rullen slänger man och köper en ny. Någon har säkert räknat på det...

Ändå ska rullen inte göra något annat eller mer komplicerat jobb än vad en rulle gjorde för några decennier sedan. Utan 14 kullager, utan IAR och utan en massa smådelar. På den tiden var en rulle en en okomplicerad historia. Mindre som kunde strula och en normalt händig person kunde såväl plocka isär som sätta i hop den.

Idag är det frambroms, dvs en i spolen monterad slirbroms som regleras med ett vred i rullens nos,som gäller. Det är bättre, sägs det. Inte för att jag begriper varför det skulle vara så. Däremot blir det,i vart fall om man ska ha en bra broms och några extra spolar (vilket man bör ha), dyrare. Någon har säkert räknat på det också...

Även om (jag är ingen ingenjör) en i spolen monterad broms,allt annat lika,är tekniskt överlägsen så är den bängligare att hantera. Och jag har hittills inte haft förmånen att kroka någon så stor och vildsint fisk att någon bakmonterad slirbroms inte varit fullt adekvat. Kanske kommer klimatförändringen att ge oss arter som Giant Trevally och annat i våra vatten och då får jag kanske tänka om,men för abborrar, gäddor, öringar och annat som simmar här känner jag mig fullt trygg med en bakmonterad broms.

Vill man ha en (eller flera) billig rulle så är mitt tips att titta efter en begagnad, gärna med att antal år på nacken, bakbromsad haspel som de på bilderna. Ingen av de rullarna kostade mig mer än vad linan jag fyllde dem med gjorde. De fungerar bra och är trevliga att fiska med. Men en mer modern fiskare än vad jag är skulle inte vilja ha dem om man så kastade dem efter honom.




När sådana här rullar dyker upp på tradera och liknande kostar frakten oftast lika mycket som eller mera än själva rullen. Därför är mitt råd att hålla ögonen öppna i second hand-butiker och på loppisar. Mitt PB är en Mitchell i (efter en lättare rengöring och uppsmörjning) nyskick för 20 kr.

Visst, det kan vara knepigt att få tag på reservdelar till en sådan här rulle men det är det även om man har köpt en ny, i vart fall om den inte havererar mer eller mindre omgående. Skillnaden är att det inte svider lika mycket i plånboken att nödgas kassera en rulle om kostat några tior.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar