Leta i den här bloggen

lördag 10 februari 2018

Om elefanter, ryggsäckar och bärare

Alla känner väl till hur  man, enligt den gamla vitsen, får in fyra elefanter i en folkvagn? (För er som till äventyrs inte kan knepet så är det två fram och två bak.) En mer relevant fråga är ofta hur man ska få med sin fiskeutrustning, särskilt spöt. 



Själv är jag något av minimalist när det gäller bagage. Jag gillar helt enkelt inte att behöva släpa på en massa tung packning. Därför köpte jag för några år sedan en liten ryggsäck (en Marmot Ultra Kompressor) som dessutom är väldigt behaglig att bära. Med en liten ryggsäck (principen är detsamma för väskor) får man inte med sig en massa onödiga prylar. För - handen på hjärtat - nog packar väl de flesta enligt principen att vi fyller väskan (och sedan ber någon sätta sig på den så att vi får igen locket)? I så fall är lösningen inte en större väska, tro mig.




Hursomhelst, min rygga ska (vill jag minnas) rymma 22 liter och med den begränsningen har jag fått med mig vad jag behöver för allt från dagsutflykter till veckolånga utlandsresor. Ett åttafots telespö går lätt ned i säcken (och tar inte stor plats. Jag har ett liknande niofotsspö som faktiskt är ännu kortare i hopfällt skick. Spöt på bilden väger 95 gram. Lägg till en rulle (säg 300 gram) och litet andra prylar (flöte, några krokar, sänken och kanske några drag/konstbeten) så har du en komplett utrustning som väger in runt halvkilot. Skulle man behöva mer drag eller andra beten så kan de oftast skaffas på plats. Multiverktyg och/eller fällkniv ingår ju i den övriga packningen, eller hur? Det är bara nybörjare som beger sig hemifrån utan korkskruv och en karl är, det lärde mig salig far, oklädd utan kniv.




Hör du till dem om reser som brittiska upptäcktsresanden under kolonialtiden, dvs som om du hade ett tåg av inhyrda bärare, kan du naturligtvis bortse från mina tips och synpunkter. I vart fall om du har bärare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar