Leta i den här bloggen

fredag 16 mars 2018

Gamla favoriter 8 - ABU Salar


Ett av mina absoluta favoritdrag för kustfiske efter havsöring är ABU:s Salar 15 g i färgen BGL. Jag köpte, någon gång på sjuttio- eller åttiotalet, ett antal sådana och lika många Krill (18 gramsversionen i färgen T) och med dessa och några Jensen Flamingo (minns ni den?) kustwobblers hade jag vad jag behövde i betesväg för en dag vid kusten med havsöring i siktet.

Salar var redan då ett gammalt säkert kort. Draget hade tillverkats sedan 1945. Salar hette det därför att det främst vara avsett för laxfiskar.


Så skulle det fortfarande vara, om det bara gick att få tag på dessa förträffliga beten. Men nu är det svårt. Draget på bilderna är det sista av mina Salar och jag vågar knappt riskera det. I likhet med den fina kastpilken Krill har ABU den inte längre i sitt sortiment och det är nu rätt länge sedan de försvann. Inte ens begagnade är de lätta att få tag på och det beror antagligen på att det finns fler än jag som vet vilka bra drag de är. Flamingo görs inte heller och av den godingen har jag bara några enstaka kvar.


Varför slutar man tillverka bra drag? Tröttnar man bara, eller? Men det är väl ingen som tröttnar på att fiska med riktigt bra beten? Nå, Salar och Krill dyker kanske upp igen. I någon asientillverkad billighetsutgåva... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar