Leta i den här bloggen

torsdag 8 mars 2018

Gamla favoriter 8: Boone



























Det var,som jag tidigare berättat, skeddrag som var vad som oftast satt i änden av tafsen när jag som tonåring och fattig student fiskade gädda. Wobblers kostade för mycket (och skeddragen gjorde jobbet alldeles utmärkt). När jag senare hade råd med wobblers kom den på bilderna här - Boone -  att bli en av mina favoriter. Kroppen påminner rätt mycket om en Nils Master men Boone har en annorlunda sked och så raderna med små bitar av spegelglas längs wobblerns sidor. Det sistnämnda var nog mest en gimmick (och glasbitarna lossnade för övrigt, om inte förr så när en gädda misshandlade wobblern). 

En fin gång har den och fångar gädda gör den. Jämte Swim Whizz är Boone den wobbler jag har tagit flest gäddor på. Skeden förefaller en aning vek men hittills har jag aldrig varit med om att en gått av. Fast då har jag aldrig använt wobblern annat än med 0,35 monofil nylonlina.

Wobblern är av amerikansk tillverkning och jag minns inte vem som importerade den. Boone är, antar jag, tillverkarens namn och wobblern är märkt med detta.Om själva modellen heter något annat vet jag inte men jag vill minnas att den marknadsfördes som "Boone" under den rätt korta tid den fanns på den svenska marknaden. Det var långt innan internet och om wobblern fortfarande tillverkas känner jag inte till. 






















Utöver färgerna på bilderna så fanns den i en variant tecknad som den blå men orange med gul buk. Jag tror att jag har även en sådan - i vart fall har jag inget minne av att ha förlorat den - och den var grymt effektiv vid skymningsfiske på grunt vatten då den låga solens sista strålar fick den att nästa glöda. Av någon anledning klippte gäddorna den utan att tveka trots att den såg ut som ett varningsljus...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar