Leta i den här bloggen

fredag 9 mars 2018

Mint!

Mint betyder, i samlarkretsar, att objektet är oanvänt och i absolut nyskick. Det är den Daiwa Procaster PC13 jag idag hämtade i tobaksaffären (dvs ännu ett fynd från tradera). Jag vet, det är sjukt, men jag har en svag punkt för daiwarullar. 

Den är är av årsmodell -82 och en första generationens grafitrulle. Själv upplever jag den som fullt modern. Det egentligen enda som skiljer den från en rulle av senaste modell är att backspärren inte är av IAR-typ. Dessutom har den bara ett kullager och spolens fram-och-åter-rörelse är inte nedväxlad. Det var så Daiwa gjorde, utvecklade det koncept som lanserades med silverserien stegvis och den här rullen tycks vara en Black Diamond 1300X fast med spole och stativ i grafit(armerad plast).

Nu ska den plockas isär och befrias från gammalt fett (som härdat) och slirbromsen (som var hårt åtdragen när jag packade upp rullen och antagligen varit så de senaste 35 åren behöver renoveras. Sedan ska jag fulla den med Asari Black Blade 0,26 mm monofil nylonlina. Tillsammans med ett åttafots Daiwa Super Shinobi Advanced spö för beten 7-29 gram kommer den att utgöra ett charmant ekipage för det lättare gäddfisket med skeddrag, spinnare och mindre jiggar.

Den kommer inte att vara mint särskilt länge till.



*     *     *

Tillägg 180310:

Ibland blir man (fortfarande) överraskad! Det blev jag nyss, när jag i min demontering av procastern kommit till bromsen.

Här ser ni hela bromspaketet.

OK, det är bara en bromsskiva (den vita) men vilken skiva! När det handlar om slirbromsar så är det ytan som räknas och den här skivan har större yta än den sammanlagda av de två eller ibland tre skivor man brukar finna i rullar i den här storleksklassen. Det ska bli intressant att se hur den fungerar. Litet synd bara att Daiwa, som ju på sextiotalet, med sina för tiden mycket bra slirbromsar, gjorde sig mer eller mindre synomyn med begreppet "Coil Spring Loaded Drag" inte försåg den här bromsen med någon fjäderbelastning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar