Leta i den här bloggen

torsdag 8 mars 2018

Vassdrag

Rejäla vassdrag från Jemtlands Fiskeverkstad.























Att gäddan lurar i vassen är en sanning som är så etablerad att den närmast blivit ett talesätt. Och den är nästan alltid sann. I skydd av vassen står det nästan alltid någon gädda. Kanske inte gammelgäddan men nästan alltid någon. Därför sitter det säkert tonvis med drag i svenska insjö- och skärgårdsvassar.


























Vill man försöka sig på att lura de gäddor som står i vassen är det en god idé att använda vasskyddade drag, eller vassdrag som de - något ologiskt - kommit att heta. Jag talar om drag vilkas krok (eller krokar) är skyddade mot att haka fast i vasstråna med ett eller flera spröt av fjädrande metalltråd. 

Det kanske bästa vassdraget - Rapala Minnow Spoon - och ett av de bästa gäddragen överhuvudtaget. Så bra att det börjat bli kopierat (draget i mitten är inte gjort av Rapala).

Kroken är oftast en rejäl enkelkrok vilket innebär att om en fisk väl fastnat så är krokfästet oftast säkert och att en krok i den här dimensionen skulle brista eller rätas ut är det knappast någon risk för. 

Mellan två vassdrag från Blue Fox ett "pimpat" Utö vassdrag.

Jag minns hur det, när jag var grabb, var ett hett diskussionsämne mellan mig och mina fiskande kompisar hur pass mycket vasskyddet även skyddade mot gäddhugg. Vi kom fram till att chansen var större att få fisk på vanliga, oskyddade, drag med trekrok. Vi satte bort fler drag än vad vi drog upp gäddor, den saken är klar. Nu är jag äldre och klokare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar