Leta i den här bloggen

lördag 7 april 2018

Abumatic

Ambassadeur och Cardinal i all ära, det mest betydelsefulla bidrag AB Urfabriken i Svängsta lämnat till utvecklingen av det svenska sportfisket stavas Abumatic. Den enkla - såväl konstruktions- som handhavandemässigt - och pålitliga (outslitlig och idiotsäker) lilla inkapslade haspelrullen var den rulle som gjorde oss som bodde i folkhemmet till moderna sportfiskare. Abumatic var en lika självklar del av dåtidens friluftsliv som träningsoverallen (blå, av banlon), galonregnrocken (gul, blå, röd eller grön) och Djungeloljan.

Jag gillar de små modellerna. Här syns en 110 (modellen kom  -68 och tillverkades i ungefär tio år), en 30A (tillverkades under sextiotalets första hälft) och en 120 (debuterade -67 och hängde med under hela åttiotalet)


I snart sagt varje hem och definitivt i varje sommarstuga som hade vatten inom cykelavstånd fanns när jag var grabb en eller flera Abumatic. I sjöbodar runtom vårt land hängde (och hänger säkert fortfarande) oräkneliga spinnspön i massiv glasfiber med en Abumatic faststkruvad. En rulle som sannolikt fortfarande har den Abulonlina den levererades med påspolad och som inte smorts sedan den köptes någon gång på sextio-, sjuttiotalet. Det var under de decennierna Abumatic suveränt dominerade den svenska sportfiskescenen. Visst såg man multiplikator- och haspelrullar användas men de var såpass ovanliga att de väckte uppmärksamhet. Jag vet, för jag var en av haspelfiskarna och det var jag tämligen ensam om vart jag än kom. Alla mina klasskompisar (de som fiskade) hade Abumatic. Alla i viken (utom S, som hade en Ambassadeur 5000) fiskade med Abumatic. Ibland såg man någon MOON, Arjon, eller någon amerikansk eller japansk inkapslad rulle men de var sällsynta (och deras ägare brukade snart byta till en Abumatic).

En Abumatic 150 (samma modellcykel som 120) med kåpan avskruvad.


Hur många tiotusentals av de svängstabyggda Abumatic-rullarna som fortfarande finns kvar vet jag inte men det rör antagligen om de flesta av de som tillverkats. För de fungerar fortfarade. De kanske har beckat igen. Smuts och hårdnat fett gör kanske att det inte ens går att dra runt veven men jag har hittills inte stött på någon Abumatic som inte kunnat återupplivas och fås att fungera lika bra som när den var ny. Ofta tar det inte mer än fem minuter att serva dem. Väl använd tid!

Några vridningar till så är även rotorkåpan och spolen lossade. Så långt behövs inga verktyg.


För låt er inte luras. Gå inte på det där med att man behöver nya, avancerade, multi- eller haspelrullar för att fiska. I vart fall inte för vårt allsvenska fiske efter gädda, gös och abborre. Till det fungerar Abumatic lika bra som den alltid gjort.

För att komma åt dreven, när de någon gång behöver göras rena och smörjas, krävs en skruvmejsel men märkvärdigare verktygsarsenal än så behövs inte för att serva en Abumatic. Med ett minimum av omsorg så håller och fungerar en sådan här rulle hur länge som helst.


En nyservad Abumatic med fräsch lina fungerar bra på ett modernt spinnspö i kolfiber. Själv gillar jag odelade sexfots sk basspön. De brukar kasta beten upp till ca 30 gram, dvs klarar bra de klassiska Fiske 1- och Fiske 2-beten typ Atom, Reflex och Hi-Lo som liksom hör ihop med Abumatic. Och jag saknar de nedsänkta rullfästen som var standard under abumaticeran.

När det gäller lina så är det fortfarande monofil nylonlina som gäller, men dagens linor är avsevärt mycket bättre än sextiotalets Abulon. Då rekommenderades (och användes, eftersom Abumatic levererades med lina påspolad från fabrik) onödigt grova linor. För beten som vägde 28 gram rekommenderades i Napp & Nytt 0,40 mm lina och för 15-grammarna 0,30 mm. Den senare dimensionen är den grövsta lina jag överhuvudtaget spolar på en sådan här rulle. De linor jag använder har, i den dimensionen, en brottstyrka runt 8 kilo vilket mer än väl motsvarar vad 0,40 Abulon höll för på sextiotalet. Till det lättare fisket (och de mindre rullarna) tycker jag att 0,22-0,25 är lagom. Tunnare lina ser jag ingen anledning att använda till de här rullarna.

Nu tycker jag inte att du som fiskar med någon annan typ av rulle ska gå över till Abumatic. Däremot anser jag att rullen är underskattad, ja rentav förtalad, och det ofta av fiskare som saknar egen erfarenhet av att ha fiskat med Abumatic. Så du som kallar Abumatic för muminrulle, barnleksak, bensinmacksrulle eller något annat förklenande; nästa gång du ser en gammal Abumatic på en loppis så köp den, ta hem den, serva den och testa den. Du kanske blir förvånad. Och sedan har du en pålitlig reservrulle som är alldeles perfekt att sätta i händerna på en vän, kanske ett barn, som vill prova på att fiska. För en Abumatic kan vem som helst hantera nästan på en gång och därför redan från början koncentrera sig på det som är viktigt (och roligt), dvs själva fisket, istället för att stå och reda ut trassel. Och skulle det nappa är Abumatic lika lätt att använda (särskilt modellerna 120 och 150 på vilka synchroslirningen förinställs med en skruv vilket förhindrar en nervös nybörjare med stor fisk på kroken att göra några missgrepp).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar