Leta i den här bloggen

tisdag 10 april 2018

Spolar

En anledning till att jag gillar bakbromsade haspelrullar (heckbremse, som tyskarna säger) är att spolarna till sådana rullar är mindre komplicerade, och därmed billigare, än vad fallet är när slirbromsen sitter i själva spolen. Jag vill nämligen ha en eller flera extraspolar till mina rullar. För att kunna byta lina beroende på fiskesituationen och för att, om olyckan skulle vara framme slippe hålla på och mecka med att spola på ny lina ute på fiskeplatsen. Under senare år har jag köpt extra spolar till några Penn- och Shimanorullar och känt mig rånad varje gång.

ABU:s Cardinal C-serie hade bakmonterad broms och  billiga spolar. En intressant lösning kom Mitchell med. Så finns ju Shimano mfl med sina påkostade spolar i aluminium med  allt mer avancerade slirbromsar och allt högre pislappar...


Fördelen med en i spolen monterad slirbroms sägs vara att en sådan broms blir bättre. Varför det skulle vara fallet begriper jag inte (men jag är, å andra sidan, inte ingenjör). Däremot vet jag att, för det fiske jag bedriver, är en bra bakmonterad broms tillräckligt bra. Visa oss, som ABU skrev när det begav sig, den gädda som klarar Cardinal 66! För så är det ju. Jag lär aldrig få en tonfisk eller en Giant Trevally på kroken eller något annat så stort, snabbt och starkt att slirbromsen havererar. För mina abborrar och havsöringar behöver jag, enkelt uttryckt, inte Formel 1-prestanda.

Visst är en bra och jämnt verkande slirbroms en viktig del av en haspelrulle, men hur bra behöver den vara? Det finns ju en gräns där mätbara prestandaökningar är i praktiken ointressanta. För vanlig landsvägstrafik är det tämligen ointressant om den bil man kör kan framföras i farter runt 250 km/tim. Men precis som det finns många svenska bilister som kan tänka sig att göra stora ekonomiska uppoffringar för att äga och köra en sådan bil så finns det sportfiskare som glatt lägger upp ett antal extra hundra- eller tusenlappar för att få en rulle med absurt stark slirbroms. Mycket handlar det om siffrornas makt. 100 är mer än 10 och, alltså, bättre. Typ tio gånger bättre. Trots att 10 duger mer än väl för att få jobbet gjort.

Precis som man kan ange en linas egenskaper - diameter och brottstyrka -med siffror så kan man göra det med en slirbroms. Men själv upplever jag de siffror som anger antalet spolar och de som står på prislappen som väl så intressanta. Och mer relevanta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar