Leta i den här bloggen

söndag 15 april 2018

Gamla favoriter 12 - Jensen Flamingo



Gårdagens städning kom jag inte så långt med. Faktum är att röran om möjligt är ännu värre just nu då vardagsrummet är helt belamrat med fiskegrejor som det ska bringas någon form av ordning i innan de hamnar i källarförrådet. För när man ska ner där och rota gäller det att veta varvar sak finns. Gissningsvis så har jag tagit mig vatten över huvudet. Hur som helst så fann jag dessa två gamla favoriter. Jensen Flamingo är en kustwobbler i halvhård (mycket tålig) plast. Den kom någon gång i skarven mellan sjuttio- och åttiotalen (om jag minns rätt) och blev ganska snabbt många kustfiskares favorit i jakten på havsöring. De här två exemplaren är av 28-gramsversionen. Det fanns även en 16-grammare och, vill jag minnas, än ännu mindre variant som jag glömt exakt hur mycket den vägde.



I originalutförande är Flamingo försedd med trekrok men jag brukar byta till enkelkrok på alla mina wobblers. Man får behålla dem längre då och de krokar fisken lika bra. Man kanske missar något fler hugg men när man har en fisk krokad på en enkelkrok riggad som på bilderna så är den, det är i alla fall min erfarenhet, så gott som i håven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar