Leta i den här bloggen

tisdag 22 maj 2018

ABU Garcia Oceanfield 3000H




Så, vad får man då för sina 699 kr om man slår till på en Oceanfield 3000H? Alldeles oavsett vad "ordinarie pris" må vara (vilket är omöjligt att fastställa då rullen "inte finns" på den svenska marknaden så verkar det vara rätt mycket. Rulle. För de pengarna.





Designen är typisk för ABU:s Revo-serie. Inuti finns föutom dreven och axel 6 HCPR-kullager och ett IAR-lager. Spolen rymmer en Carbon Matrix-slirbroms specad till 11 lbs/5 kg. Den ena spolen ska rymma 150 meter 0,28 mm monofil lina eller samma längd PE2. Den grundare spolen ska hålla samma längd 0,20 mm monofil lina eller PE1,2. Ni som inte vad vad PE-talen står för kan informera er här.





En bra sak är att rullen är avsedd för saltvatten (i vart fall om den håller vad man lovar). Att det är en "havsfiskerulle" framgår av den färgsättning i svart och guld som Daiwa och Penn gjort synonym med rullar för det salta fisket. Poängen med den bollformade vevknoppen i hård EVA undgår mig men det är säkert många som tycker att den är ball.





I övrigt medföljer en relativt utförlig bruksanvisning (för den som kan läsa japanska) och en förvaringspåse i tyg. Utan att ha testat rullen ger jag den en köprekommendation till det pris jag gav och den är inget dumt köp för en eller annan hundralapp därutöver. Den bör vara en alldeles förträfflig rulle för den som står i begrepp att börja med haspelfiske och med de båda spolarna fyllda med rätt linor är man rustad för det mesta (utom det ultralätta fisket och det hysteriskt tunga gäddfisket, dvs man kan utan vidare dra upp stora gäddor med den här rullen men för fisket med beten över hektot i vikt skulle åtminstone jag, om jag ägnade mig åt sådant, välja något annat).



10 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hallå! Köpte nyligen en sån rulle, tycker att spolen glappar väldigt mycket i sidled. Är det något som du har märkt av?

    Mvh Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du menar att det går att "vicka" den (relativt spolaxeln) även sedan man dragit åt slirbromsen så har jag märkt det. Det tycks dock inte påverka linuppläggningen eller rullens funktion i övrigt och det är ju inte så att spolen skramlar. Jag har jämfört med en betydligt dyrare ABU-rulle (Nevo Reos) och även på den går det att "vicka" på spolen (men inte riktigt lika mycket) och med en Shimano (där det inte går att vicka på spolen). Uppenbarligen har det med hur spolen är konstruerad att göra men om det spelar någon som helst roll är oklart. Någon direkt fördel kan det knappast vara men jag vet inte om det är någon egentlig nackdel eller bara något som vi rullnördar kan häng upp oss på...

      Radera
  3. Köpte en jag också, åker tillbaka oanvänd. Packade bara upp den och kikade, hela spolen rör sig på axeln, då bromspaketet med lamellerna inte är av samma diameter som spolens insida, så blir det ett glapp i sidled på nån mm. Oacceptabelt. Defekt vid leverans, skulle jag påstå...
    Dogger.se får lösa det på något sätt.
    Nu verkar samtliga oceanfield sålda så det var intressant att hitta den här sidan. Och höra om andra av likadana rullar.
    Frågan är varför Japan inte fått rullarna, och varför Abu slarvat?

    SvaraRadera
  4. Verkar annars vara en oerhört bra rulle, pris/prestanda.
    Kikar på Daiwa nu istället.
    En av mig smått använd Ambassadeur 5600 har börjar glitcha ur nyligt också.
    Amba C5600T Tournament:en som är typ 30 år verkar tuffa på dock ! :)

    SvaraRadera
  5. Vad man accepterar är naturligtvis individuellt. Själv har jag bara fiskat med rullen och till det har den fungerat perfekt. Plockat isär den har jag inte gjort och det får anstå tills den behöver servas. Att man kan rucka på spolen har jag noterat, men eftersom det inte verkar påverka linuppläggning eller rullens funktion i övrigt så har jag inte nojat över det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det berörde mig eftersom jag har två andra hadpel abus, som funkat skitbra till lätt och medel-fiske.
      De 2 rullarna är identiska, men för inte så länge sedan så lade jag den ena rullen inuti en ryggsäck med urskruvad vev.
      Då blev det någon sidolast på spolen och därefter blev axeln och spolen i skevt olag, så mer än så krävdes inte för att den skulle bli smått oanvändbar.
      Nu gick det att "räta till" lite, så den går nog att använda men occilleringen är ojämn.
      Inte vet jag, men det känns som underkänt.
      ABU svängsta har haft rykte som produkter man kan låta barnen ärva, eller barnbarnen.
      Inte dom här rullarna iaf.
      Beror det på vridstyvhet pga kompositstomme? Vet ej, men Revo verkar också spontan-demoleras. Ingen personlig erfarenhet av dessa, men nya ocean-rullen är markant mer otajt än de andra abu hasplarna (stealth) jag nämnde.
      En skev occillering verkar trolig i framtiden, och det verkar bero på att lamell-packen med diskar inuti spolen är av fel dimension.
      Ta en kik själv och ge mig din åsikt.

      Radera
    2. Att dagens rullar knappast är gjorda för att kunna gå i arv är vi överens om. Dessutom är kombinationen av stor slaglängd och utanpåliggande spole känsligare för den typ av våld din rulle råkade ut för. På en traditionell haspelrulle med smalare spole och spolkåpa är spolaxeln bättre skyddad. Om passningen mellan spolen och bromsbrickorna har någon större betydelse har jag ingen uppfattning om, men det är naturligtvis möjligt. Viktigare är att själva axeln är tillräckligt robust. Man ska visserligen vårda sin utrustning men man ska samtidigt inte behöva vara hur försiktig som helst.

      Radera
  6. Jag är väldigt försiktig med mina grejjer. Bör tilläggas.
    Nåja, det löser sig :)

    SvaraRadera
  7. Hittade identiska rullar i kina för 150 spänn. Identiska.
    Sägs att flera prima märken köper in oem, kan nog lätt bli såhär då.
    Ger mig på RIKTIGT R&D och tillverkning nästa gång. Då får man iaf vad man betalar för.
    Beställde tyvärr en Revo 4x innan jag han läsa in mig på ämnet.
    Om Sweden numera är Kina - Kina Vs Japan?
    Japan alla ggr.

    Oceanfielden (bara det låter som ett kinesiskt-engelskt namn) är returnerad då de mekaniska toleranserna på vitala delar var lite väl extrema, åt fel håll.

    Håller ändå tummarna för dig och din/era rullar. Allt gott.

    SvaraRadera