Leta i den här bloggen

fredag 18 maj 2018

Cynism

Oscar Wilde brukar tillskrivas uttalandet att en cyniker är en som känner till

 "A cynic is a man who knows the price of everything but the value of nothing."

priset på allting men inte begriper någontings värde. Oavsett hur detta bon mot är att tolka så är det förvisso sant att pris och värde långt ifrån alltid går hand i hand. "The best tings in life are free" lyder ju en annan anglicism, men nu tänkte jag specifikt på haspelrullar och då inte ens att man så ofta får så oerhört mycket mer för sina pengar när man köper begagnat (särskilt om man handlar gamla kvalitetsrullar) utan på prissättningen av helt nya grejor.

För det är ju så att man alltid, i vart fall om man inte absolut måste ha en viss modell, kan köpa nya rullar för hälften eller mindre än hälften av det pris tillverkaren satt. Nu tänker jag inte på piratkopior eller annat skumrask utan på "riktiga" grejor. Nyligen köpte jag en Shimano Exage 4000FD för strax över 700 kr, en affär som jag hittills är nöjd med. Men jag är övertygad om att varken Shimano, deras generalagent eller butiken som sålde rullen till mg förlorade på affären.

Det vore intressant att veta hur tillverkarnas kalkyl ser ut. För ett företag som rör sig med så stora volymer som Shimano gör torde det huvudsakligen vara tillverkningskostnaden som är intressant. R&D och reklam slås ju ut på så många exemplar att det inte kan bli mer än högst några kronor (om ens det) per rulle. Den rulle jag köpte ska enligt vad som står på den vara tillverkad i Malaysia. Undrar just vad det kostade Shimano.

Vissa rullar säljs i så stor utsträckning till röda priser att man lätt får uppfattningen att det "ordinarie" priset är satt enigt Hi-Sportmodell. Å andra sidan är det vanskligt att dra slutsatser utifrån den svenska marknaden som ju, globalt sett, är högst marginell.

Nå, prissättningen är fri och var och en köper det han vill, men själv är jag (cyniker om jag är) av den uppfattningen att den som köper en ny rulle till "ordinarie" pris blir lurad (eller i vart fall frivilligt betalar onödigt mycket). Köper man samma rulle billigare blir man  antagligen fortfarande lurad på något vis men i så fall på mindre pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar