Leta i den här bloggen

söndag 6 maj 2018

Gör det själv-tips



Livet är fullt av mysterier, stora och små. Ett av de mindre är: Vart tar bromsskivorna vägen? Det här gäller specifikt rullar av modellen Mitchell 300. Slirbromsen i en sådan är en synnerligen enkel, men väl fungerande, historia som består av en bromsskiva (på de äldre rullarna av något rödaktigt hårdgummiliknande material och på rullar av senare årsmodell en vit bricka av teflon) en stålbricka med fjäder och ett vred. Dessa tre delar sitter fastskruvade på spolen. Eller borde göra så, men på de spolar jag demonterat (och de är ett gäng) saknas i ungefär hälften av fallen själva bromsbelägget.



Man kan säkert, om inte annat så via nätet, få tag på brickor som passar men jag gick förbi sybehörs-och tygbutiken och köpte en bit filt. Den kostade tio kronor. Nu har jag klippt ut två bromsbelägg, oljat in och monterat dem. Filtbiten räcker säkert för hundra till, men säg att materialkostnaden (inkl oljan) är ungefär tio öre per bricka.



Inoljad filt är, det är i alla fall min uppfattning, ett mycket bra material för slirbromsbelägg i rullar för lätt fiske och ger jämn bromsverkan med lågt startmotstånd.

edit. Det är lättare att klippa i filten om man först mättar den med olja.


7 kommentarer:

  1. När man talar om filt, ska man anta att det numera är syntetisk filt?
    Eller är det från fårull? Och varav i bestod filt som användes i slirbromsar under runt 50-talet?
    Många verkar dissa filt och ange kolfiber som överlägset, men tydligen är filtens fördel att det ger en mer mjukstartad bromsverkan. Nackdelen verkar vara att man behöver byta ut filten emellanåt.

    SvaraRadera
  2. Där satt du mig på pottkanten... Men jag antar att den filt jag använder är gjord av ull, dvs från får. Annars har du alldeles rätt i att fördelen med oljeimpregnerad filt är att den ger en mjukare broms än vad kolfiber gör. För det fiske jag bedriver är en maximalt mjuk och lättstartad broms värd mer än en maximalt hög bromsverkan. En legandarisk (bla för sin fina slirbroms) rullserie med bromsskivor av oljeimpregnerad (japansk) filt är Daiwas SS Tournament. De mindre rullarna ur serien används (fortfarande) för UL-fiske i saltvatten efter lång- och snabbrusande arter.

    SvaraRadera
  3. Låter rimligt att ull borde vara mer uthålligt material än t.ex. polyester. Det verkar inte finnas någon som saluför filt för ändamålet slirbroms. Förutom då daiwas färdigskurna filtringar.

    Tycker alltid det är lite frustrerande när det inte definieras närmare. Det blir lätt så när man är inne på materialintensiva aktiviteter.

    Sen är det lätt hänt att glida in på korksniffande.

    "Folk" verkar vara mer eller mindre överenns om att kolfiberlameller är överlägset, förutom just mjukheten i små rullar.

    Anledningen till mitt intresse är en Alcedo Micron som ska ha lite filt.

    SvaraRadera
  4. En Alcedo Micron... nu blev jag faktiskt (inte så) litet avis. Klart att det ska vara filt till bromsen i en sådan rulle.

    SvaraRadera
  5. Du har inget skäl att vara avundsjuk, så många trevliga rullar du rår om. Därmed inte sagt att Alcedon är mycket trevlig.

    Hur tjock skulle du bedöma att filten i en mitchell bör vara? Verkar vara svårt att hitta rimliga filt för en internet-shoppare.

    SvaraRadera
  6. *Menar alltså att Alcedon är mycket trevlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnid in det bara... Nå, jag får väl nöja mig med min japanska alcedokopia, en Blue Star 6100.

      Radera