Leta i den här bloggen

tisdag 8 maj 2018

Ljuva sextiotal

Några av er minns kanske Brita Borgs hit? Men nu var det inte den jag främst hade i tankarna när jag satte rubriken (även om jag är tillräckligt gammal för att minnas min barndoms sextiotal med äkta nostalgi). Nej, det är som vanligt fiske och haspelrullar som är ämnet. I något tidigare inlägg har jag berört den inverkan en broschyr (cirka 1967) från Daiwa hade på min syn på rullar. Jag var uppväxt med en fin liten Mitchell 304 (pappas) och hade just blivit ägare till en Abumatic 220 (ABU, jag kommer aldrig att förlåta er!) inkapslad rulle men i broschyren - en tunn sak bestående mest av små färgbilder på Daiwas dåvarande, tämligen omfattande, rullprogram och kortfattad engelsk text - satte min fantasi i rörelse och jag förstod att det någonstans därute, i den stora världen, fanns nya och fantastiska rullar. Någon gång skulle jag, det föresatte jag mig, ha en sådan rulle. Helst en 8300 med snäckdrev och två kullager.





När jag småningom blev en självständig konsument och började köpa utrustning såg jag inga daiwarullar i butikerna förrän silverserien kom, men då gjorde jag istället det i mitt tycke smarta draget att köpa några Cardinal 66:or när dessa slumpades bort för att ge utrymme för 50-serien med utanpåliggande spole. Det är först på senare år jag kunnat förverkliga min föresats och nu äger jag några  av de Daiwa 60-talsrullar ur den gamla katalogen som jag då, för ett halvt sekel sedan, dreglade över.

Jag har (naturligtvis) fiskat med dem och kunnat konstatera att de förvisso är bra rullar, i vart fall mätt med sextiotalsmått, men att den ABU333 jag slet på under större delen av sjuttiotalet står sig väl i jämförelse med Daiwa 7300 och 7300HA. I premiumsegmentet, dvs rullarna med snäckdrev vete sjutton om jag inte skulle vilja ge Daiwa 8300 ett försteg framför ABU:s Cardinal 66. Men säker är jag inte. Hur som helst, att vara lika bra som Cardinal 66 är ett mycket högt betyg för en haspelrulle. Högsta möjliga, faktiskt.

Stativet till en Daiwa 7300. På rotorkåpan står att läsa "ENGINEERED&DEVELOPED BY DAIWA CORP. CALIF. U.S.A. MANUFACTURED IN JAPAN"
En intressant detalj med rullarna på bilden är att de samtliga är designade/konstruerade i Californien men tillverkade i Japan. 7300-rullarna, som har en synnerligen enkel och rå vinkelväxel, har ett intressant  stativ i vilket spolaxeln är synnerligen stabilt anbragt.



Daiwa 8300 ser invändigt ut ungefär som andra snäckdrevsfösedda rullar från samma tid. Jag får känslan av att Daiwa här ville visa konkurrenterna (och konsumenterna) vad de kunde, gjorde en väldigt ra rulle men sedan insåg att det inte gick att utveckla konceptet längre (dvs att produkten var perfekt) och satte sina ingenjörer att rita på något helt annorlunda, dvs silverserien som några år senare omdefinierade haspelrullen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar