Leta i den här bloggen

torsdag 3 maj 2018

Ryobi Powerful AX123 - mission complete!

Nu är ryobirullen smord och ihopmonterad. När jag var grabb använde jag de fett och oljor min pappa hade hemma - vanligen en tub konsistensfett och någon tunnflytande olja (typ symaskinsolja) och ingen av de rullar jag då ofta smorde har tagit någon skada av valet av smörjmedel. Visst är säkert de små och dyra förpackningarna med kända rulltillverkares namn bra (kanske bättre) men jag känner mig trygg med den service jag nu gett denna ca fyrtio år gamla rulle.





För enkelhets skull använde jag de fetter och den olja som syns på bilden. PTFE-fett i kullagren och på bromsskivorna, litiumfett till drev mm och oljan (universalsmörjmedel) till lintrissan, bygelmekanismen och vevknoppen. De tre sistnämnda kommer att få en droppe olja då och då men resten håller i flera år.



Allt fungerar nu som det ska och rullen är - mekaniskt - i skick som ny. Allting går lätt och fint men visst känns den, jämfört med en ny rulle av mer modernt snitt, aningen rå när man "torrvevar". Linuppläggningen lämnar en del i övrigt att önska men fungerar (åtminstone så länge man använde monofil nylonlina).

Ingen märkvärdig rulle, denna Ryobi Powerful AX123, men ett fullt fungerande fiskeredskap. Det blev 0,30 mm (inte 0,28 som jag först tänkt) Sufix XL Strong på spolen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar