Leta i den här bloggen

fredag 2 mars 2018

Original BETE


Jag gillar Finland. Åbo är en vacker stad. Särskilt området vid hamnen. På sommaren. Jag gillar också skeddrag och särskilt sådana av BETE:s tillverkning. Deras 23-grams Utö är det förmodligen bästa gäddrag som finns. Andra fina drag är Jämtland och Krokodil

Finnarna förstår det här med skeddrag och de tillverkar fortfarande drag man blir glad bara av att se på och att hålla i. För att inte tala om att fiske med... BETE och Kuusamo (som tillverkar det klassiska, för att inte säga legendariska, draget Professor) levererar fortfarande drag som håller smyckesfinish. Inget gjutskägg eller grader. Metallen är mjukt böjd, inte käckt eller bockad. Och blank med ett djup. Färgerna är fin emalj (som både ser rätt ut och sitter) och inte billig färg. En gång gjorde vi sådana drag även här i Sverige. Det fanns en fin firma som hette ABU. Men de sålde ut och nu kränger de billig  sk*t. Oavsett vad de tar betalt för sina nutida ursäkter för skeddrag så ser de billiga ut och jag tror inte på sådana drag. Betalar hellre en eller annan tia mer för drag som jag tror på när jag ska ut och fresta gäddan.




I sommar ska jag fresta henne med Turku (Åbo) spoon (finska för skeddrag). Det ser helt rätt ut. Fram till för någon vecka sedan kände jag inte till det här draget. Men nu gör jag det. Och tror på det. Och skulle gäddan inte ta på det så  finns ju fortfarande Utö. Och Professor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar